NEED HELP FOR ORDER? For any enquiry/help: Click HERE to Whatsapp

5 TIPS PEMILIHAN PAKAIAN UTK MUSLIMAH KETIKA UMRAH KALI PERTAMA

Harinie tergerak hati nak share pengalaman aku ketika umrah tempoh hari :



#1. JUBAH

  • Bawa jubah wuduk friendly.
  • Di Masjidil Haram khususnya, agak sukar untuk mengambil wudhu sbb lokasi tempat ambil wudhu terletak jauh di luar masjid jadi untuk memudahkan proses mengambil wudhu aku guna botol air atau spray jer.



#2. SELUAR

  • Membawa sekurang-kurangnya 1 atau 2 pasang seluar slack.


  • Ketika di bumi Mekah dan Madinah, kita akan dibawa ke kawasan bersejarah seperti Bukit Uhud dan Jabal Rahmah jadi pakai la seluar di dalam jubah untuk memudahkan pergerakan dan menjaga aurat ketika mendaki bukit.


  • Pastikan seluar tidak ketat atau nipis ya sampai menampakkan bentuk betis sbb panjat bukit nnty automatic tgn gatal nak selak2 jubah. Aku mmg dah terbiasa pakai seluar klu pakai jubah, selesa.



#3: TUDUNG


  • Bawa tudung instant yg syariah-compliant at least 2 helai.


  • Bila kita di sana , kebanyakan masa kita akan pakai telekung jadi tak perlu bawa banyak pun tudung. Lagi pun tudung instat nie tak perlu gosok so boleh focus pada ibadat. Silap aku bawa byk tudung buat berat beg je. huhu




#4 STOKIN

  1. Pakailah stokin yang tebal,
  • Simpan sepasang stokin tebal hanya untuk bersolat kalau dah selesa pakai stokin itu setiap masa dan lepas solat pakai stokin yg lain utk jalan2. Asing kan siap2 stokin utk specific keperluan.


  •  Bawa stokin antilicin.


  • Pakai stokin yg ade grip memudahkan kita utk berSaie sbb dekat situ lantai agak licin. Kalau turun bukit Marwah dan Bukit Safa aku dah beberapa kali nak tergelincir huhu jadi pakai la stokin yg ade biji2 getah kat bawah tu insha allah selesa.


  • Bawa byk stokin sbb kita akn byk bergerak dgn hanya pakai stokin dan bkn berkasut, kalau risau kotor senang bawa je byk2 boleh tukar2 , stokin nie kecik je x perlu ruang byk pun dlm beg. Insha allah.





#5. HANDSOCK

  • Handsock tebal & tak melurut


  • Dulu aku ingat tak boleh pakai handsock masa umrah padahal boleh je tapi jangan sampai tutup kedua-dua pergelangan tangan kita. Sbb kita angkat2 tangan masa nak panjat bukit lagi masa nak berdoa lagi takut terselak sampai siku, huhu aurat kena la jaga.


  • Aku belajar pasal menutup dengan sempurna masa dekat sana, moga terus istiqamah. Aamiin pesanan aku sblom korg g umrah biasakan dulu pakai stokin dan handsock di sini sbb menutup aurat tu WAJIB!



Jom dapatkan stokin comel khas dan handsock untuk ibadat umrah!

.

Tebal

Comel

Selesa

.

Tekan link ni utk 10% diskaun ==> www.ammaira.com

tekan link ini untuk wasap kami ===> https://kliksini.my/StokinUmrah3





Older post Newer post